Sygnaliści. Zgłoszenia i działania następcze – kto i co powinien zrobić?
Czy do przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa może być uprawniony ten sam podmiot, który ma prowadzić działania następcze? Czy każde zgłoszenie trzeba rozpatrzyć? Jak przyjmować zgłoszenia i prowadzić działania następcze?
Aby prawidłowo przyjmować zgłoszenia i prowadzić działania następcze, trzeba przede wszystkim zrozumieć, co właściwie oznacza „zgłoszenie”, „informacja o naruszeniu prawa” oraz „działania następcze”. Dzięki termu firma może zidentyfikować, jakie ma obowiązki. Następnie może ustalić, kto i w jaki sposób jest uprawniony do ich zrealizowania. Zagadnienia te wymagają uporządkowania. Ustawa o ochronie sygnalistów wprowadza bowiem różne uprawnienia i obowiązki dla różnych podmiotów.
∑ Co to jest „zgłoszenie” i co właściwie zgłasza sygnalista?
Zgłoszenie to ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, które zostało przekazane firmie zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o ochronie sygnalistów. Dla firm najważniejsza jest definicja zgłoszenia wewnętrznego. Zgłoszenia wewnętrzne są bowiem dokonywane bezpośrednio w każdej firmie. Przez zgłoszenie wewnętrzne trzeba rozumieć przekazywane ustnie lub pisemnie informacje o naruszeniu prawa.
∑ Czym jest więc informacja o naruszeniu prawa?
Informacja o naruszeniu prawa to nic innego niż informacja (w tym uzasadnione podejrzenie), która dotyczy zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie:
∑ w firmie, w której sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta